Paleo ontbijt: 6 tips + 20 recepten

Paleo ontbijt. Ik vind het soms best lastig, ook al eet ik inmiddels al een aantal jaar paleo. Ik heb in de ochtend vaak geen zin in iets zwaars of hartigs, maar ik wil niet na een uurtje alweer trek hebben. Inmiddels heb ik een paar fijne recepten en handige tips ontdekt die ik graag met jou wil delen, zodat een lekker paleo ontbijt geen probleem meer is!

Paleo ontbijt = makkelijker dan je denkt

Als je gewend bent om brood, yoghurt of pap te eten als ontbijt, is het misschien even omschakelen. Maar geloof mij: het is echt makkelijker dan je denkt. Kijk vooral naar wat je nog wel kunt eten, in plaats van wat niet meer ‘mag’. Denk aan eieren, fruit en noten, maar ook aan vlees, vis en groenten.

Er zijn eigenlijk geen regels van wat je wel of niet bij het ontbijt zou mogen eten. Kies vooral waar je je goed bij voelt en wat je lekker vindt. Wel is het zo dat veel mensen, waaronder ikzelf, liever kiezen voor iets zoets of iets wat niet te sterk gekruid is. Mij zie je niet zo snel een curry of iets met veel knoflook eten bij het ontbijt, maar als je dat juist lekker vindt: ga je gang!

Wat dan wel? Nou, genoeg! Denk aan een romige ontbijtmousse, een omelet, pannenkoekjes of een smoothie. Hieronder deel ik zes tips waarmee je je dag goed kunt beginnen!

1. Eieren

Eieren zijn voor mij echte lifesavers voor een paleo ontbijt. Het kan op zoveel manieren! Spiegelei, omelet, gekookte eieren, scrambled eggs en nog veel meer. Met groenten, spek, of zelfs met fruit. Makkelijk, snel en heel lekker. Wat dacht je van deze courgette-kokos pannenkoeken, goed gevuld met groenten.

Een ander favoriet recept met eieren is mijn paleo ‘havermoutpap’. Er zit geen havermout in, want dat is niet paleo. Maar door de consistentie lijkt het net op pap, vandaar de naam. Het is een mengsel van banaan, ei en kokosmelk wat je in de pan opwarmt. Lekker met wat vers fruit, kokosrasp, notenpasta of andere toppings. Het is heerlijk zoet, zonder extra toegevoegde suikers en goed vullend! 

paleo ontbijt pap

2. Paleo vervangers

Vind je het moeilijk om de boterham of yoghurt helemaal vaarwel te zeggen? Maak dan een paleo-waardige vervanger hiervan. Deze recepten bevatten geen granen en zuivel en zijn in principe dus paleo verantwoord. Een paar lekkere recepten zijn:

Er is inmiddels ook kokosyoghurt in de Albert Heijn en natuurwinkel te vinden, wat natuurlijk een perfecte vervanger is voor gewone yoghurt. Doe er wat fruit en noten door en je hebt een volwaardig ontbijt. 

Het is dus zeker mogelijk om te blijven eten zoals je gewend was, maar het kost wel meer tijd en waarschijnlijk ook meer geld. De ingrediënten voor deze baksels, zoals amandelmeel, zijn vaak behoorlijk prijzig. Persoonlijk vind ik het ook minder paleo, omdat het niet zo puur is. Daarom eet ik het niet zo vaak, maar voor af en toe is het heerlijk!

paleo bananenbrood

3. Left-overs

Het is voor de bikkels onder ons, maar left-overs van de lunch of avondeten van de vorige dag kunnen natuurlijk ook prima als paleo ontbijt. Het is misschien even wennen, maar het kan erg lekker zijn. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een sterke curry of iets met veel knoflook, maar wat dacht je van een goedgevulde pompoensoep, een stuk zelfgemaakte paleo quiche of kipburgertjes met wat salade en fruit. Moet kunnen!

4. Smoothies

Neem een banaan, een handje spinazie, een scheut kokosmelk en wat water: blenden maar! Een ideaal paleo ontbijt. Een smoothie is makkelijk te maken en kan echt in allerlei variaties. Avocado, andijvie, sla, banaan, ananas, rode biet, appel, aardbeien, blauwe bessen, mango, sinaasappel, amandelmelk, kokosmelk, wat kokosolie, water, cacaopoeder, honing, lijnzaad, chiazaad… je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel in de blender gooien. Ontdek wat je favorieten zijn en blijf eindeloos variëren. 

paleo ontbijt smoothie

Er is veel discussie over of smoothies wel gezond zijn, omdat je er niet op kauwt. Dit zou minder goed zijn voor de spijsvertering en zorgt voor minder goede opname van vitaminen en mineralen. Een goede tip is om na het blenderen wat noten, kokosrasp of bijenpollen door de smoothie te roeren, zodat je erop moet kauwen.

Je kunt de smoothie ook iets dikker laten door er minder vocht door te doen. Je kunt de smoothie dan oplepelen, ook wel een ‘smoothie bowl’ genoemd. Decoreer met wat fruit en andere toppings, en je hebt een heel fancy ontbijt! Daar heb ik twee recepten voor:

5. Bulletproof Coffee

Eén van mijn favoriete ontbijtjes is bulletproof coffee. Je hebt er misschien wel eens van gehoord: koffie gemixt met boter. De bedenker van deze koffie uit de blender, Dave Asprey, ziet het als een perfecte start van de ochtend. Het geeft mij uren energie en focus, zonder hongergevoel of dip. Kies wel voor hoogwaardige kwaliteit koffie en boter, dat geeft het beste effect. Koffie en boter zijn niet per se paleo trouwens, maar vallen in het grijze gebied. Ik heb een artikel geschreven over de voor- en nadelen van roomboter, lees dat ook eens als je benieuwd bent.

bulletproof coffee

6. Sla je ontbijt over!

Er wordt al jarenlang gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is en dat je deze niet kunt missen. Maar wat als je eigenlijk niet zo’n trek hebt? Of als je de dag ervoor nog laat hebt gegeten? De oermens at ook niet iedere ochtend op dezelfde tijd een ontbijt. We zijn heel goed in staat om een wat langere periode niet te eten.

Doe dit overigens niet als je net een zoete koek hebt gegeten, want dan wordt je trillerig en chagrijnig (daar had ik altijd last van..). Maar als je verder paleo eet, heb je een stabiele bloedsuikerspiegel. Een maaltijd overslaan is dan geen probleem. Dit wordt ook wel intermittent fasting genoemd en heeft veel gezondheidsvoordelen. Denk aan een betere hormoonbalans en vetverbranding. Ik doe dit zelf ook regelmatig en het bevalt me heel goed. Luister dus wat vaker naar je lichaam en vraag jezelf af: is het wel nodig om nu te eten? 

Bonus: 3 snelle paleo ontbijtjes

‘s Ochtends geen tijd om een uitgebreid paleo ontbijt te maken? Deze drie paleo ontbijtjes to-go zijn jouw redders in nood!

snelle paleo ontbijtjes

Op zoek naar meer paleo recepten? Ik heb al mijn recepten gebundeld in de receptenindex! Klik hier om naar de receptenindex te gaan.

Eet smakelijk! Als je een van deze ontbijtjes maakt, laat het mij weten via Facebook of Instagram! Gebruik de hashtag #mesaverdeblog zodat ik jou kan terug vinden.

17 Comments Paleo ontbijt: 6 tips + 20 recepten

  1. Annemiek at

    Hoi, ook ik vond het ontbijt erg ingewikkeld toen ik begon met paleo. Heb de eieren en de vervangers geprobeerd, maar dat was gewoon niet vullend genoeg voor me. Na een paar weken zelf getrokken ‘bottenbouillon’ te hebben gedronken bij elke maaltijd – en dus ook het ontbijt, was de stap naar de leftovers niet meer zo groot. Dus vanochtend at ik tilapiafilet met citroen, en een roerbak van zoete aardappel, courgette en ui. Met genoeg kokosolie voor voldoende vetten. Met een hapje rauwe zuurkool (wat ook even wennen was, maar eigenlijk erg lekker).. En dat zegt wat, want als kind was zuurkool het enige dat ik echt niet lustte.

    Soms lijkt zo’n verandering echt een stuk groter dan ie is.

    Reply
    1. sylvia at

      Tilapia zalm bijde kweekvis vol met antibiotica beslist geen gezonde optie

      Reply
  2. Susan at

    Hoi Annemiek, wat leuk om te lezen! Inderdaad, het is even wennen, maar dan blijkt het best mee te vallen. Ik ben altijd erg blij met leftovers, omdat het makkelijk, voedzaam en erg lekker smaakt de dag erna. En die tilapiafilet en roerbak klinken erg goed! 😀

    Reply
  3. Lia at

    Ik neem als ontbijt een shake.
    Amandelmelk of kokosmelk, 3 scheppen eiwitpoeder en avocado met banaan, of zoals vanmorgen verse aardbeien en een halve mango.
    Alles even in de blender en klaar is Lien.
    En dan vooral in de zomer heerlijk met de verse aardbeitjes.

    Reply
  4. Susan at

    Wat een goed idee Lia, zeker met die aardbeitjes erbij! Ik heb net een nieuwe blender, dus ga morgen ook eens beginnen met een shake. 🙂

    Reply
  5. Stef at

    Het ontbijt blijft een inderdaad een lastige. @Lia shakes zijn zeker een goede keuze, maar soms wil je gewoon ergens op knabbelen. @ Susan: waar vind ik het recept voor de courgette-kokosrasp pannenkoekjes? Thanks!

    Reply
  6. Susan at

    @Stef: Oh, heb ik die nog niet eens geplaatst? Dat zal ik dan maar heel binnenkort doen! 🙂

    Reply
  7. cathy at

    Heb al 30 jaar last van darmen, vooral rommelen en winderigheid en eet grotendeels gluten, lactose en suikervrij maar blijf klachten houden. Zit nu te denken aan het paleo maar zie ook eiwitpoeder staan. Mag dit wel en welke dan? Zelf heb ik het idee dat (eet nu geitekeaas maar ook al minder) kaas en eieren soms ook triggeren. Maar hoe krijg ik dan al mijn voedingsstoffen nog binnen?

    Reply
  8. Susan at

    Hoi Cathy,
    Ik eet zelf geen eiwitpoeder, maar volgens mij kun je het beste voor whey poeder gaan, maar ik heb hier verder geen verstand van. Let wel goed op of er suiker, lactose of gluten in zitten!

    Verder is kaas ook niet toegestaan in het paleo dieet. Eieren wel, maar kunnen inderdaad wel klachten geven, net als tomaten bijvoorbeeld. Het is dan het beste om steeds voeding te een tijdje te elimineren en dan weer proberen te eten.

    Als je afwisselend eet, krijg je bij het paleo dieet juist alle voedingsstoffen binnen! Vezels, vitaminen, mineralen, calcium.. alles vind je in groenten, fruit, vlees, vis, eieren, noten, zaden en oliën. Ook kan het lichaam alle voedingsstoffen veel beter opnemen!

    Als je nog meer (specifieke) vragen hebt, help ik je graag!

    Reply
  9. Peter de Haan at

    banaan? ik zou zeggen neem dan maar een boterham. suiker en meer onzin maakt dat deze banaan in ons systeem meer schade aanricht dan ons lief is. En is banaan niet een exote?

    Reply
    1. Dam at

      BuBullshit! Er is niks mis met suiker!

      Reply
  10. Karin at

    Hoi,

    Ik ben erg geneigd voor de lunch steeds een recept met eieren te nuttigen, de pannenkoek , het omelet en aangezien in mijn favoriete paleo-snacks als de koekjes , muffins en wafels ook eieren zitten vroeg ik me af of ik niet te veel eieren eet op een dag. Hoeveel is aanbevolen en dan hebben we het over zowel eiwit-als eigeel . Alvast bedankt!

    Reply
  11. Josje at

    Jammer dat er vanaf september geen vragen meer zijn beantwoord. Ik ben namelijk ook benieuwd naar de maximale hoeveelheid eieren. Al dat eigeel kan toch voor een te hoog cholestorol zorgen?

    Reply
    1. Susan at

      Hoi Josje en Karin, de late reactie komt door het overzetten van mijn blogartikelen op mijn nieuwe site. Deze vragen zijn erbij ingeschoten, mijn excuses hiervoor!

      Wat betreft eieren en cholesterol: het idee dat je van veel eieren een te hoog cholesterol krijgt, is een fabeltje. Wees ervan bewust dat er meerdere soorten cholesterol zijn en dat een hoog cholesterol niet per se slecht voor je is. Maak je dan ook niet te druk over hoeveel eieren je ‘mag’ eten: als je gevarieerd eet, kan het geen kwaad!

      Meer over cholesterol lees je in dit uitgebreide artikel: http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/02/23/beknopt-lesje-cholesterol-door-dr-uffe-ravnskov/

      Reply
  12. Antoinette at

    Ik vraag me af of het mogelijk is om een lijst te krijgen met alle artikelen die je WEL mag als je de Paleo wijze wilt volgen…

    Reply
  13. Annemarie at

    Hallo allemaal,
    Krijg je met het Paleoeten wel voldoende Calcium binnen?Daar ben ik namelijk zo bang voor voor Osteoporose op mijn leeftijd…

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *