Low-carb Smoothie Bowl

Een smoothie bowl, je kent het vast wel. Eigenlijk is het een smoothie, maar dan in een kommetje. Je eet de smoothie met een lepel, in plaats van dat je ‘m opdrinkt. Beter voor de vertering, want je kauwt erop (lees dit artikel maar eens) en je kunt langer genieten van je smoothie. En het ziet er ook nog eens feestelijk en hip uit, ook leuk. 😉

Ik had de laatste tijd niet zoveel inspiratie voor mijn ontbijtjes. Afgelopen maand deed ik een voedselovergevoeligheidstest, waarbij ik erachter kwam dat ik veel antistoffen aanmaak voor eieren en banaan. Niet verrassend, dit zijn twee voedingsmiddelen die ik regelmatig eet. Vooral bij het ontbijt. 

Daarom probeer ik nu eens wat andere ontbijtjes uit dan de geijke paleo ontbijtjes met eieren. Alhoewel, ik ben niet zo die-hard paleo dat ik graag vlees en groenten bij het ontbijt eet. Ik kom daarom al snel uit bij groene smoothies, mijn favoriete bulletproof coffee en geitenyoghurt (niet paleo, maar ik reageer er goed op). 

Enige nadeel: vaak zitten smoothies vol fruit en zijn ze erg zoet. Best lekker hoor, maar ik krijg er dan weer snel trek van. Daarom wilde ik eens een smoothie maken met minder fruit: low-carb dus. Ik voeg wel wat fruit toe voor de smaak, maar dit is fruit met in verhouding het minste suiker. Denk aan blauwe bessen, rode bessen, bramen en frambozen. Het kleurtje is daarom een beetje roze/rood, of soms zelfs bruin of paars. Maar dat maakt het niet minder lekker!

low-carb smoothie bowl

Om de smoothie wel goed vullend te maken, voeg ik extra vetten toe in de vorm van avocado en kokosmelk. Je kunt er zelfs een lepeltje notenpasta door doen.

De truc is dus om de smoothie niet op te drinken, maar om hem te eten! Ik voeg wat toppings toe, zoals gehakte nootjes, kokosrasp en wat vers fruit, zodat je lekker kunt kauwen. Een stuk beter voor de vertering van de smoothie en je blijft langer verzadigd. Niet verkeerd dus, zo’n hippe smoothie bowl.

smoothie bowl

Low-carb smoothie bowl
Serves 2
Write a review
Print
Prep Time
10 min
Prep Time
10 min
Ingredients
  1. 1 avocado
  2. 2 flinke handen spinazie of een andere bladgroente
  3. 100 gram bessen (blauwe bessen, rode bessen, bramen, eventueel aardbei)
  4. 2 cm gember, geschild en in stukjes
  5. 1 tl kaneel
  6. 150 ml volvette kokosmelk
  7. 250 ml water
  8. 2 el collageenpoeder (optioneel)
  9. 1 tl notenpasta (optioneel)
  10. toppings naar keuze
Instructions
  1. Doe alle ingredienten, behalve de toppings, in de blender en pureer tot een romig geheel. Voeg extra water toe als de smoothie te dik is. Zorg er wel voor dat de smoothie niet té vloeibaar wordt, dat is lastig eten.
  2. Verdeel over twee kommen en bestrooi met toppings naar keuze.
Notes
  1. Om de smoothie bowl low-carb te houden, kies dan voor toppings als gehakte nootjes, besjes, chiazaad, notenpasta of geraspte kokos.
Mesa Verde blog https://www.mesaverdeblog.nl/
PS. Volledig off-topic, maar hier moest ik opeens aan denken: kennen jullie Smoothie the Cat? Mijn favoriete Instagram kat, met toepasselijke naam. 😉 

3 Comments Low-carb Smoothie Bowl

  1. Laura at

    Ziet er heerlijk uit dit recept!
    Kort vraagje, ik zie in deze en veel andere recepten volvette kokosmelk terugkomen, welk merk gebruik jij hier precies voor? In veel soorten die je in de supermarkt kan halen zitten namelijk E-nummers, daar ben ik niet zo’n fan van.

    Reply
    1. Susan at

      Ik koop meestal de kokosmelk van Go Tan of Aroy-D, deze staan bij de Aziatische producten in vrijwel iedere supermarkt. Deze twee bevatten alleen maar kokosextract en water!

      Reply
      1. Laura at

        Bedankt, daar ga ik even naar op zoek!

        Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *