Beginnen met vegan eten: tips & ervaringen

Beginnen met vegan eten kan een behoorlijk grote stap zijn. Veganistisch eten gaat verder dan vegetarisch eten, omdat je alle dierlijke producten weglaat – dus ook zuivel, eieren en honing. Ik heb dertig dagen een veganistisch dieet gevolgd en geef je mijn ervaringen en tips!

Waarom veganistisch eten?

Er zijn verschillende redenen om over te stappen op een veganistisch eetpatroon. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je een steentje wilt bijdragen aan het milieu, dierenleed wilt tegengaan of graag gezonder wilt eten.

Nu zijn over al deze zaken de meningen sterk verdeeld, anderen vinden dierlijke producten wel passen binnen een volwaardig eetpatroon (zoals bij het paleo dieet) en wordt het houden van dieren juist gezien als het bijdragen aan een beter milieu, mits dit op de juiste manier wordt gedaan. Denk hierbij aan het bevruchten van de grond en het behoud van natuurgebieden.

Of jij graag veganistisch wilt eten, is dus afhankelijk van jouw perspectief op deze zaken. Ik denk dat het sowieso geen kwaad kan om minder vlees en meer groenten te eten. Zo is het inmiddels wel duidelijk dat bij het produceren van vlees ontzettend veel water wordt verbruikt.

Een vegan eetpatroon is daarom wat mij betreft een hele mooie leidraad zijn om bewuster in het leven te staan.

beginnen met vegan eten

Voordelen van een plantaardig dieet

Ik heb zelf een maand volledig plantaardig gegeten om te ervaren hoe dat is. Ik was benieuwd of ik meer energie zou krijgen, af zou vallen en of het moeilijk is om vol te houden. Dat soort dingen weet je pas als het een keer probeert. 

Ik heb vier grote voordelen ervaren bij het beginnen met een vegan dieet. 

1. Creatiever in de keuken

Door de restricties van vegan eten werd ik een stuk creatiever in de keuken. Ik maakte bijvoorbeeld zelf burgers van zwarte bonen, een veganistische ‘kaassaus’ van cashewnoten voor bij de asperges, veganistische pannenkoeken, cake zonder eieren en falafel. Stuk voor stuk ontzettend smaakvol, ik miste de dierlijke producten totaal niet.

2. Goede vervangers

Tegenwoordig zijn er steeds meer fijne plantaardige vervangers voor vlees, kaas of yoghurt te vinden. Zelfs bij de gewone supermarkt heb je veel veganistische opties. De Alpro Go On sojakwark was een favoriet, net als rijstemelk en de ‘kipstuckjes’ van de Vegetarische Slager.

Ik wilde niet alles één-op-één vervangen van dierlijk naar plantaardig, maar voor af en toe was dit wel fijn. Ik vond het daardoor heel makkelijk vol te houden, ik had geen cravings naar vlees of zuivel. Bovendien zijn deze producten vaak verrijkt met eiwitten, ijzer, calcium en vitamine B12, waar je een tekort van kan krijgen als je geen dierlijke producten eet.

3. Veel normale dingen zijn vegan

Vaak denken mensen dat je alleen nog maar groente en fruit kunt eten bij veganistisch eten. Dat valt gelukkig reuze mee. Het is wel even goed kijken op etiketten, maar ontzettend veel ‘normale’ producten zijn veganistisch. Denk aan dingen als brood, chips, chocola, pindakaas en zelfs Oreo koekjes. Het is wel opletten dat je de juiste producten kiest, want soms zit er wel iets van melk of ei in verstopt. 

4. Vanzelf meer groenten en fruit

Een fijne bijkomstigheid vond ik dat ik vanzelf meer groenten en fruit ging eten, zonder moeite. Een cracker belegde ik vaak met een groentespread, een pizza met veel groenten, een ontbijtje of toetje versierde ik eigenlijk altijd met vers fruit, ga zo maar door.

Ook al eet je iets ‘ongezonds’ zoals een pizza of een ijsje, vaak was dit een stuk voedzamer en juist minder vet en calorierijk. 

vegan ijs

5 tips voor beginnen met vegan eten

Toch kan het lastig zijn om veganistisch te eten, ik had ook wel wat uitdagingen. Deze vijf tips zullen je helpen om het zonder problemen vol te houden!

1. Sociale gelegenheden

Het moeilijkste vond ik nog wel om veganistisch te eten bij sociale gelegenheden. Een etentje, festival, bij anderen thuis: niet overal is vegan eten beschikbaar of normaal. Ik voelde me dan wel een beetje bezwaard om te vragen of ik volledig veganistisch kon eten.

Een keer in een restaurant keken ze me raar aan en kreeg ik alleen maar gegrilde groenten voorgeschoteld. Op een festival kon ik alleen maar patat (zonder saus) eten. Dat viel wel even tegen.

Gelukkig zijn er steeds meer restaurants en evenementen waar je wèl heel lekker veganistisch kunt eten. Via HappyCow.net kun je heel gemakkelijk deze restaurants vinden, een aanrader!

2. Voldoende eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen van je lichaam en ze verzadigen goed. Als je dierlijke producten eet, heb je ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Voor veganisten wordt geadviseerd om 30% meer eiwit te eten, dus ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Weeg je 70 kilo, dan eet je dus 70 gram eiwit per dag.

De reden hiervoor is dat plantaardig eiwit minder goed wordt opgenomen en dat de samenstelling van aminozuren anders is. Als je intensief sport, heb je overigens nog wat meer eiwitten nodig, let daar dus goed op als je begint met vegan eten. (bron)

Plantaardige eiwitten vind je vooral in granen, peulvruchten en noten. Ook kun je een plantaardig eiwitpoeder gebruiken, op basis van rijst, hennep of erwten.

Zo’n eiwitpoeder hielp mij heel erg als het me niet lukte om voldoende eiwitten binnen te krijgen, zeker als ik veel had gesport. Ik maakte dan het liefst een shake met banaan, rijsteiwit, rijstemelk en pindakaas. Superlekker en ideaal om extra eiwitten binnen te krijgen.

3. Andere tekorten

Naast te weinig eiwitten, loop je risico op een tekort aan ijzer, vitamine B1 en B12. Deze vitaminen en mineralen zitten vooral in dierlijke producten en zijn essentieel voor onze gezondheid. Gelukkig kun je deze stoffen ook uit andere producten halen, tegenwoordig zijn veel plantaardig producten hiermee verrijkt. Ook kun je kiezen voor een supplement als je dat prettig vindt.

Het is in ieder geval belangrijk om hier op te letten als je besluit om voor langere tijd volledig plantaardig te gaan eten, zodat je geen gezondheidsrisico’s loopt.

4. Te weinig eten

Ik tel geen calorieën, maar ik merkte dat ik soms te weinig at. De basis van veganistisch eten is vooral veel groenten en fruit, wat natuurlijk weinig calorieën bevat. Zorg daarom ook voor voldoende eiwitten (voornamelijk uit peulvruchten, granen en noten) en vetten (zoals olijfolie, avocado en noten), want dat verzadigd goed. 

5. Het hoeft niet perfect

Een grote valkuil van mij is om dingen altijd perfect te willen doen, maar dat is echt niet nodig.

Om eerlijk te zijn: ik heb in de dertig dagen één dag niet volledig veganistisch gegeten. Ik was bij mijn oma op bezoek en wilde haar niet vragen om speciale boodschappen voor mij te doen. Ik at een pannenkoek (met ei en melk) en een broodje met kaas, maar dat was het wel. 

Het is echt geen ramp als je het een keer niet volhoudt. Of dat nou is omdat je bij iemand anders eet, of als je gewoon zelf iets niet kunt weerstaan (kaas, anyone?); wees niet te streng voor jezelf en geniet er vooral van. Als je het daarna weer oppakt, ben je echt heel goed bezig!

maand vegan eten

30 dagen vegan: en nu?

Voor mij was veganistisch eten een tijdelijk experiment, ik was niet van plan om het altijd 100% te blijven doen. Voor mij passen vlees en andere dierlijke producten (in kleine mate) wel in mijn eetpatroon, omdat ik me daar het prettigst bij voel. 

Toch heb ik er veel positieve dingen uitgehaald, waardoor ik wel meer nadruk op plantaardig eten wil leggen. Zo heb minder last van mijn acné, ik ben iets afgevallen (niet gewogen, maar wel zichtbaar in de spiegel) en ik voel me een soort van ‘lichter’. Dat laatste is meer mentaal, denk ik. Ik voel me erg prettig bij het feit dat ik niet bijdraag aan dierenleed en de zware belasting van de bioindustrie op het milieu.

Ik heb na afloop overigens wel weer vlees gegeten, maar ik had het minder gemist dan ik had verwacht. Ook voelde ik me haast schuldig tegenover het dier en het milieu. Daarom wil ik vlees echt als uitzondering blijven zien en wil ik goed kijken naar de afkomst. Daarnaast wil ik ook niet teveel zuivel en eieren eten, omdat dat fijn is voor mijn huid. 

Kortom: vegan eten viel mij heel erg mee, het heeft me echt verrast! Met bovenstaande tips is het heel goed vol te houden, ik kan het je echt aanraden om er eens mee te experimenteren. Dat hoeft niet per se dertig dagen, je kunt ook eens beginnen met een dag of af en toe een maaltijd.

Lees ook eens mijn artikel met tips om minder vlees te eten, dat helpt je misschien ook op weg.

Ik ben heel benieuwd: eet jij volledig veganistisch? Wat zijn jouw ervaringen en tips?

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *